upload_pic/Stapvoorstap_heather.jpg
   

Stap voor stap naar de brugklas


Gewoon jezelf zijn, dát is wat Knap Kind iedereen gunt!

Maar dat is best lastig als je tussen de 10 en de 14 jaar bent. Want wie ben je eigenlijk? In deze leeftijdsfase verandert er veel, zowel op lichamelijk (motorisch) als sociaal-emotioneel gebied. Daarbij komt de stap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs; er gaat een compleet nieuwe wereld open.

Met 'Stap voor stap naar de brugklas' leren leerlingen in groep 7/8 over zichzelf, met als doel dat ze op zichzelf vertrouwen en zichzelf mogen zijn. En dat dan in de klas, samen met andere leerlingen (leren met en van elkaar). Er is géén goed of fout, iedereen is anders en doet het op zijn eigen manier. 

 

De methode

In de methode 'Stap voor stap naar de brugklas' wordt met hoofd, hart en handen gewerkt aan persoonlijke groei door zelfkennis. Dit betekent dat er naast theorie (bijvoorbeeld over hoe de hersenen werken, of over hoe we denken, wat emotie is...) ook steeds oefeningen terugkomen waarbij óf bewogen wordt (motorisch leren), óf even stilgezeten wordt om ook eens de rust in jezelf te kunnen voelen.
De lessen kennen een gestructureerde opbouw waarbij altijd wordt begonnen met een kringgesprek waarbij teruggekoppeld wordt naar de vorige les en het doel van de huidige les besproken wordt. De lessen zijn gevarieerd door het gebruik van filmjes, audiobestanden van ingesproken visualisaties en doe-opdrachten. Elke les eindigt met een terugblik/reflectie.  

 

 

Leren leren, kwaliteiten en poetsbeurten

 

De Meervoudige Intelligentie

De Meervoudige Intelligentie van Howard Gardner fungeert als tool in het proces van bewustwording. In één van de eerste lessen ontdekken de kinderen hun eigen unieke intelligentiemx.oe zij knap zijn. Daarmee gaan de leerlingen oefenen hoe zij dit kunnen gebruiken tijdens het leren, ontdekken ze hoe zij hun mix onbewust al gebruiken bij hun communicatie en laten we ze voelen hoe belangrijk hun mix is bij de plek in de klas.


Stevig in je schoenen staan

Om vol vertrouwen de stap naar de brugklas te zetten, is het van belang te weten welke kwaliteiten/talenten een kind in huis heeft. Tijdens het werken met het thema ‘stevig in je schoenen staan’ ontdekken de kinderen hun kwaliteiten/talenten. En dit zijn er veel meer dan ze zich bewust zijn.


Steunzolen & zweetvoeten

In de puberfase en in de brugklas gebeurt er veel met kinderen op fysiek, mentaal en emotioneel niveau. Het is belangrijk om te kunnen gaan met de verschillende emoties in deze levensfase en daarbij steun te ervaren uit de omgeving.
In het thema ‘steunzolen & zweetvoeten’ ontdekt het kind wie hem tot steun kan zijn en hoe deze steun gegeven kan worden. En er wordt inzicht verkregen in de verschillende emoties die de kop op kunnen steken, waarbij tips worden gegeven over het omgaan met deze emoties.


De poetsbeurt

‘De poetsbeurt’ loopt als rode draad door alle lessen. Onderzoek heeft uitgewezen dat ontspanningsoefeningen tijdens de les een positief effect hebben op het kunnen omgaan met emoties en op het kunnen concentreren. Je kunt deze lessen zien als ‘poetsbeurten’ voor het brein; even ontspannen en rustig worden om van daaruit weer verder te gaan.

 

En er is nog veel meer!

Bovenstaand zijn maar een paar stappen uit de methode 'Stap voor stap naar de brugklas'.
Wil je meer weten? Bel of mail dan even. Of download de folder.
Tel.nr. 06 22 87 15 87

 

Digitale lessen, een docentenmap en een bewaar-/werkboekje voor de leerlingen


De materialen waarmee je werkt zijn:

• Docentenmap | Een gepersonaliseerde werkmap met uitgebreide informatie en 17 uitgewerkte en duidelijk omschreven lessen

• Bewaar-/werkboekjes | De leerlingen werken met een eigen gepersonaliseerd werkboekje. Hierin worden verschillende oefeningen uitgewerkt.

• Digitale lessen | De digitale lessen dienen voor de leerkracht ter ondersteuning van en aanvulling op de lessen en omvatten o.a.video's, beeldmateriaal, voorbeelden voor werkbladen, ingesproken visualisaties.


Daarnaast bestaat de mogelijkheid een workshop 'stap voor stap naar de brugklas' te volgen.
Uitgebreide informatie hierover is te vinden op de website.
 

 

Oudercontact en ketenverbinding PO-VO

Meesterstuk

Wanneer de leerlingen alle lessen doorlopen hebben, maken ze een meesterstuk. Dit meesterstuk gaat over wie ze zijn; hun eigen unieke zelf! En natuurlijk maken ze hun meesterstuk op de manier die bij hen past (denk hierbij aan geknutseld kunstwerk, een gedicht, een filmpje, een presentatie of een lied).

Wanneer mogelijk past het goed om de meesterstukken tentoon te stellen aan de ouders.
Het contact met ouders is van wezenlijk belang, zéker nu de leerlingen een nieuwe fase van hun leven ingaan. Het is handig als ouders dan ook weten wat hun kind geleerd heeft over zichzelf en wanneer en hoe zij hulp kunnen bieden.

 

Warme overdracht

De overdracht naar de nieuwe school is enorm belangrijk! Daarom is ervoor gekozen (naast de overdracht van de leerkracht) de leerling zijn eigen overdracht te laten schrijven aan zijn brugklasmentor. Hij vertelt hierin wie hij is, wat zijn intelligentiemix is en wat hij daarmee kan. Maar ook wat zijn kwaliteiten zijn, waarom hij voor deze nieuwe school gekozen heeft en wat zijn doelen zijn voor het brugklasjaar.

Een prachtige tool als het gaat om het versterken van de ketenverbinding PO-VO.

 

Kosten


• Gepersonaliseerde docentenmap : € 85,-*
• Gepersonaliseerd werkboekje voor elke leerling : € 9,95 per stuk*
• Licentie digitale lessen : € 200,-* **

*materiaalkosten (docentenmap, werkboekjes en de digitale lessen) zijn excl. 6% btw
** de kosten van de licentie van de digitale lessen zijn éénmalig, de digitale lessen kunnen alleen gebruikt worden naast het gebruik van de werkboekjes.