upload_pic/Stapvoorstap_heather.jpg
 

Stap voor stap naar de brugklas

Hoe fijn is het wanneer je als beginnend puber ontspannen de zomervakantie kunt vieren omdat je al een beetje weet wat er gaat gebeuren in de brugklas?
Omdat je weet dat je kunt vertrouwen op jezelf, want je heb al onderzocht hoe je knap bent, wat jouw leerstrategie is, wat jouw kwaliteiten zijn en hoe je die kunt gebruiken. Je hebt geleerd om tijdens spannende momenten simpele oefeningen te doen, waardoor je brein zich ontspant en je weer verder kunt....

En... hoe fijn is het wanneer je als leerkracht je leerlingen op een luchtige en praktische manier mee kunt nemen op een ontdekkingsreis die ze stap voor stap leidt naar deze nieuwe levensfase op een nieuwe school?
Luchtig, omdat de methode 'Knap Kind | Stap voor stap naar de brugklas' op een speelse en eigentijdse manier omgaat met persoonsvorming.
Praktisch, omdat de methode (na het volgen van de studiedag) direct inzetbaar is in de klas, ondersteund wordt door een uitgebreide handleiding (met uitgewerkte lessen) en digitale lessen die op elk gewenst moment in de klas te gebruiken zijn.
Maar ook praktisch in de zin van veel oefeningen; leren door gebruik te maken van hoofd, hart en handen!

 

De methode

In de methode 'Stap voor stap naar de brugklas' werken we met hoofd, hart en handen aan persoonlijke groei door zelfkennis. Dit betekent dat er naast theorie (bijvoorbeeld over hoe de hersenen werken, of over hoe we denken, wat emotie is...) ook steeds oefeningen terugkomen waarbij óf bewogen wordt (motorisch leren), óf even stilgezeten wordt om ook eens de rust in jezelf te kunnen voelen.
De lessen kennen een gestructureerde opbouw waarbij altijd wordt begonnen met een kringgesprek waarbij teruggekoppeld wordt naar de vorige les en het doel van de huidige les besproken wordt. De lessen zijn gevarieerd door het gebruik van filmjes, audiobestanden van ingesproken visualisaties en doe-opdrachten. We eindigen de lessen met een evaluatie van de les.

 

Leren leren, kwaliteiten en poetsbeurten

 

De Meervoudige Intelligentie

De Meervoudige Intelligentie van Howard Gardner loopt als een rode draad door de methode. In één van de eerste lessen ontdekken de kinderen hoe zij knap zijn. Elk kind is op zijn eigen manier knap. Met hun eigen intelligentiemix gaan de leerlingen oefenen hoe zij dit kunnen gebruiken tijdens het leren, ontdekken ze hoe zij hun mix onbewust al gebruiken bij hun communicatie en laten we ze voelen hoe belangrijk hun mix is bij de plek in de klas.


Stevig in je schoenen staan

Om vol vertrouwen de stap naar de brugklas te zetten, is het van belang te weten welke kwaliteiten/talenten een kind in huis heeft. Tijdens het werken met het thema ‘stevig in je schoenen staan’ ontdekken de kinderen hun kwaliteiten/talenten. En dit zijn er veel meer dan ze zich bewust zijn.


Steunzolen & zweetvoeten

In de puberfase en in de brugklas gebeurt er veel met kinderen op fysiek, mentaal en emotioneel niveau. Het is belangrijk om te kunnen gaan met de verschillende emoties in deze levensfase en daarbij steun te ervaren uit de omgeving.
In het thema ‘steunzolen & zweetvoeten’ ontdekt het kind wie hem tot steun kan zijn en hoe deze steun gegeven kan worden. En er wordt inzicht verkregen in de verschillende emoties die de kop op kunnen steken, waarbij tips worden gegeven over het omgaan met deze emoties.


De poetsbeurt

‘De poetsbeurt’ loopt als rode draad door alle lessen. Onderzoek heeft uitgewezen dat ontspanningsoefeningen tijdens de les een positief effect hebben op het kunnen omgaan met emoties en op het kunnen concentreren. Je kunt deze lessen zien als ‘poetsbeurten’ voor het brein; even ontspannen en rustig worden om van daaruit weer verder te gaan.

 

En er is nog veel meer!

Bovenstaand zijn maar een paar stappen uit de methode 'Stap voor stap naar de brugklas'.
Wil je meer weten? Bel of mail dan even. Of download de folder.
Tel.nr. 06 22 87 15 87 of 06 24 68 19 17

 

Digitale lessen, een docentenmap en een bewaar-/werkboekje voor de leerlingen

Wanneer je de studiedag gevolgd hebt, kun je de methode direct inzetten in de klas.
De materialen waarmee je werkt zijn:

• Docentenmap | Een gepersonaliseerde werkmap met uitgebreide informatie en 17 uitgewerkte en duidelijk omschreven lessen

• Bewaar-/werkboekjes | De leerlingen werken met een eigen gepersonaliseerd werkboekje. Hierin worden verschillende oefeningen uitgewerkt. Het boekje kan bewaard worden als een portfolio zodat zij, wanneer ze in de brugklas zitten, nog eens terug kunnen kijken naar hun leerstijl, kwaliteiten en tips aan zichzelf.

• Digitale lessen | De digitale lessen dienen ter ondersteuning en omvatten video's, beeldmateriaal, voorbeelden voor werkbladen, ingesproken visualisaties, en meer...
Heb je interesse in de methode en wil je eens kijken hoe de digitale lessen eruit zien? Vraag dan een proefaccount aan.
 

 

Oudercontact en ketenverbinding

Meesterstuk

Wanneer de leerlingen alle lessen doorlopen hebben, maken ze een meesterstuk. Dit meesterstuk gaat over wie ze zijn; hun eigen unieke zelf! En natuurlijk maken ze hun meesterstuk op de manier die bij hen past (denk hierbij aan geknutseld kunstwerk, een gedicht, een filmpje, een presentatie of een lied).

Wanneer mogelijk past het goed om de meesterstukken tentoon te stellen aan de ouders.
Het contact met ouders is van wezenlijk belang, zéker nu de leerlingen een nieuwe fase van hun leven ingaan. Het is handig als ouders dan ook weten wat hun kind geleerd heeft over zichzelf en wanneer en hoe zij hulp kunnen bieden.

 

Warme overdracht

De overdracht naar de nieuwe school vinden wij enorm belangrijk! Daarom hebben we ervoor gekozen (naast de overdracht van de leerkracht) de leerling zijn eigen overdracht te laten schrijven. Hij vertelt hierin wie hij is, wat zijn intelligentiemix is en wat hij daarmee kan. Maar ook wat zijn kwaliteiten zijn, waarom hij voor deze nieuwe school gekozen heeft en wat zijn doelen zijn voor het brugklasjaar.

Op deze manier versterken we de ketenverbinding.

 

Kosten

Bij de methode hoort een studiedag voor de leerkracht die de lessen in de klas verzorgt.
De studiedag is verplicht en is gevalideerd door Registerleraar.nl met 7 RU. Meer informatie over de studiedag vind je hier.

• Studiedag : € 250,- per deelnemer
• Gepersonaliseerde docentenmap : € 85,-*
• Gepersonaliseerd werkboekje voor elke leerling : € 9,95 per stuk*
• Licentie digitale lessen : € 150,-* **

*materiaalkosten (docentenmap, werkboekjes en de digitale lessen) zijn excl. 6% btw
** de kosten van de licentie van de digitale lessen zijn éénmalig, de digitale lessen kunnen alleen gebruikt worden naast het gebruik van de werkboekjes.